Hur fungerar hemleverans av större varor med DHL?
För varor med större vikt eller volym erbjuds hemleverans med Bring, DHL eller PostNord. Leverans sker till din ytterport om du bor i lägenhet eller tomtgräns om du bor i villa och du måste bo utmed körbar väg. Fraktkostnaden beräknas utifrån vikt/volym på varan, aktuellt pris ser du i kassan.
DHL levererar på dagtid. Leverans sker först till en distributionsterminal nära dig och därefter får du ett sms av DHL där du via en länk kan välja ett datum och tidsfönster för leverans som passar dig. Har du inte möjlighet att själv vara hemma, kan du välja att på förhand kvittera leveransen digitalt med BankID/Freja ID. Då får du en QR-kod som du kan dela med den person som ska ta emot leveransen åt dig.
Genom att kvittera leveransen digital kan du också välja leverans utan kvittens, vilket innebär att leveransen lämnas av utanför ditt hus utan att någon behöver vara där och ta emot den. Gäller endast enfamiljshus/villa, ej flerfamiljshus. Om du begär leverans utan kvittens ansvarar du för eventuell förlust genom stöld eller skador pga. yttre faktorer som ex. skadegörelse eller väder efter att DHL levererat varan. Uppdatering av leveransstatus som är tillgänglig på DHLs olika spårningssidor räknas som bekräftelse på att leverans har skett.
Du kan också välja att hämta själv på valfri DHL-terminal, tänk dock på att varan endast ligger kvar på terminalen i 7 dagar. Vill du spåra din leverans kan du göra det på activetracing.dhl.com med kollinumret som står i leveransbekräftelsen.